Muziekonderwijs

Het Klooster Woerden verzorgt een gevarieerd aanbod op het gebied van muziek, dans en theater in het onderwijs. Miranda Keukelaar en Betthilde Keij geven structureel muziekonderwijs aan de groepen 1 tot en met 8 op onze school. Ze zijn wekelijks te vinden in de klassen zelf  (groepen 1 t/m 4) of in het technieklokaal voor de groepen 5 t/m 8.

Door de wekelijkse lessen kunnen we goede muzikale basisvaardigheden aanleren en verder ontwikkelen. De lessen zijn gebaseerd op ''Hallo Muziek'’.  Dit is een methodiek die erop gericht is kinderen de ‘taal van muziek’ te leren. Leerlingen leren over melodie, maat en ritme. In groep 1 en 2 gebeurt dit spelenderwijs en vanaf groep 3 worden de begrippen ook benoemd en genoteerd in notenschrift.

Vanaf groep 5 wordt dit in de praktijk gebracht door ook veel te musiceren. De school heeft een groot aantal instrumenten die de kinderen op wekelijkse basis bespelen. De kinderen leren samen te zingen en muziek te maken, en we geven steeds weer nieuwe muzikale uitdagingen.

Miranda Keukelaar is muziekdocent voor de groepen 1 t/m 4. Zij is afgestudeerd als docent muziek in 2006 en werkt sinds september 2022 op de Willem Alexander school. Doordat zij ook in Woerden woont komt zij de kinderen ook af en toe tegen op andere plekken (bijvoorbeeld het voetbalveld). Zij geniet van de spontaniteit en het contact met de kinderen en vindt het een uitdaging om ze met fantasie steeds muzikaal een stapje verder te brengen.

Betthilde Keij is muziekdocent voor de groepen 5,6,7 en 8. Ze heeft de Pabo met een muziekminor behaald en heeft lesgegeven in meerdere landen. Sinds 2007 is ze muziekdocent. Sinds Januari 2022 geeft ze les aan de WAS. Naast het lesgeven is Betthilde dirigent van meerdere koren en zangeres. Het contact met de leerlingen en de docenten en uiteraard de muzieklessen zelf zorgen er voor dat ze met veel plezier elke maandag op de WAS te vinden is.