Zorgstructuur

Op de Willem Alexanderschool vinden we het belangrijk dat ieder kind zich veilig voelt, met plezier naar school gaat en zich goed kan ontwikkelen. Soms heeft een kind extra hulp of begeleiding nodig. Daarom hebben we een heldere zorgstructuur waarin we nauw samenwerken met ouders, leerkrachten en externe partners. Onze intern begeleiders zorgen ervoor dat deze ondersteuning goed wordt georganiseerd.

Zicht op ontwikkeling

We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen zorgvuldig. Dat doen we met verschillende systemen en observaties, maar vooral door goed te kijken naar het kind. We letten op de leerontwikkeling, maar ook op hoe een leerling in de groep staat en of hij of zij zich prettig voelt. Dankzij deze aanpak kunnen we snel zien wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft en wat dan past.

Ondersteuning in en om de klas

We bieden ondersteuning op verschillende niveaus. Dit begint met goede lessen, duidelijke afspraken en een veilige sfeer in iedere groep. Wanneer een leerling meer nodig heeft, denken de intern begeleiders samen met de leerkracht mee over gerichte hulp. Dat kan bijvoorbeeld extra instructie zijn, oefenmomenten in kleine groepjes, ondersteuning op het gebied van lezen, rekenen of spelling, of begeleiding bij sociale en emotionele ontwikkeling.

We werken vanuit de gedachte: Wat heeft dit kind nodig om verder te kunnen? Daarbij stemmen we steeds af met ouders, zodat we samen aan hetzelfde doel werken. 

Extra uitdaging voor leerlingen die meer aankunnen

Sommige leerlingen leren sneller, denken anders of hebben behoefte aan meer verdieping. We volgen ook hun ontwikkeling zorgvuldig en kijken naar wat zij nodig hebben om gemotiveerd te blijven en tot leren te komen. In overleg met de intern begeleiders bieden leerkrachten extra uitdaging door te compacten, te verrijken of te verdiepen. Daarnaast bieden we een plusklas. In de plusklas werken leerlingen aan verrijkende en uitdagende opdrachten die een beroep doen op creatief en kritisch denken, probleemoplossend vermogen en samenwerken. Daarbij is er ook aandacht voor sociale vaardigheden, motivatie en het omgaan met uitdagingen. De signalering en begeleiding van deze leerlingen gebeurt in nauwe samenwerking tussen leerkrachten, intern begeleiders en ouders. 

De waardevolle rol van onze onderwijsassistenten

Onze onderwijsassistenten zijn een onmisbare schakel in het dagelijks onderwijs. Zij ondersteunen zowel de leerkrachten als de leerlingen, zodat iedereen optimaal kan leren en groeien. Mede dankzij hun inzet krijgt ieder kind de aandacht en begeleiding die het nodig heeft. 

Onderwijsassistenten helpen onder andere bij:

  • het begeleiden van kleine groepjes;
  • extra ondersteuning bij lezen, rekenen en spelling;
  • het creëren van een rustige werkplek;
  • ondersteuning in de klas, zodat de leerkracht meer ruimte heeft voor individuele aandacht.